vantokyotothier.reismee.nl

Van Tokyo tot hier - intro

Op de hele reis van Tokyo tot Amsterdam reizen we in 9 verschillende treinen, 2 boten, 1 bus, 1 bestelbusje en een aantal taxi-en metroritjes. We hebben voor de zijderoute gekozen en reizen via Kazachstan naar Rusland. Met de trein leggen we zo'n 13854 km af in 30 dagen. Deze 30 dagen zitten we niet alleen maar in de trein maar ook een week in Japan en een week in Kazachstan. De totale reistijd is zo'n 202 uur waarvan we de helft 's nachts reizen. Dit komt neer op ongeveer 8.5 dagen en nachten reizen. Valt best mee om aan de andere kant van de wereld te geraken. We beginnen met de meest luxe en snelste trein ter wereld, de Japanse shinkansen en gaan geleidelijk over naar ouderwetsere treinen om uiteindelijk in Berlijn weer over te stappen in een moderne trein. Vrijwel alle treinen reden elektrisch op een klein stukje Kazachstan na waar die overging op diesel. De heetwater kokers in de trein aan deze kant van de wereld werken verbazingwekkend op bruinkool. Een enkeltje vliegen naar Tokyo heeft een Co2 uitstoot van 0.69 m2 ton, de trein en bus reis 0.2 m2 ton volgens deze calculator*. Dus we maken wel wat vervuiling maar 3.5 keer zo weinig als bij vliegen.
De treinen en de bijbehorende landschappen die we doorkruisen zijn heel divers. Door de Japanse binnenzee via Korea naar het achterland van China, door naar de woestijnsteppe van Kazachstan, het Oeral gebergte van Rusland en het Russische platteland. De mensen en culturen die we ontmoeten zijn al even divers. Maar dat lees je maar in onze reisblog.

Leuk dat je met ons meereist!

Groetjes,

Wendy en Renze

Marlies

Goede reis en veel plezier

Henny

Veel plezier op jullie mooie en spannende reis!

Marlies

Met veel plezier jullie avontuur gelezen.zijn jullie al op weg naar Kazachstan? Veel liefs uit Angers (frankrijk).