vantokyotothier.reismee.nl

Kazachstan; even helemaal weg

In Huoerguosi (China) gingen we de grens oversteken naar Kazachstan. Dit bleek uiteindelijk een hele missie! Voor mij was het allemaal nog wat zwaarder aangezien ik mij niet fit voelde.
Na veel gedoe aan de grens waar je als miltairen in rijtjes moest staan mochten we door naar het no-mansland. Daar doorheen kwamen we bij de Kazach grenspost en kregen we gelukkig al onze stempels! (je hebt er 2 nodig anders moet je naar een politie bureau om je extra te laten registreren).

Wat een verademing was het toen we in Kazachstan aankwamen! De mensen zoveel meer onstpannen! Koeien en paarden op de weg, karren met ezels ervoor. Zo zijn we aangekomen in de plaats Zharkent. Na ingecheckt te zijn nog snel een lunch gepakt bij een lokaal tentje. Op dat moment begon ik mij ronduit beroerd te voelen en had ik niet heel veel meer keuze om naar bed te gaan. Ik ben nog steeds van mening dat dit komt door de slechte hygiene in de trein van China, of misschien wel in het algemeen.
De volgende dag was ook Wendy super verkouden en werden we gedwongen om een dag langer in Zharkent te blijven. Helaas dus nog geen uitstap kunnen doen in de natuur van dit land.

De 19e voelden wij ons beide beter en checkten uit. We zouden naar Saty gaan de natuur in. Helaas pindakaas het ging hem niet worden. Taxi chauffeurs probeerden ons alleen maar af te zetten, dus al snel besloten de bus naar Almaty te nemen! Na een hele mooie rit door de woestijn, langs bergen met sneeuw en schitterende boederijtjes in de stad aangekomen.
Last minute een hotel geboekt en 10 minuten later ingecheckt.
Op een te Nederlandse tijd uiteten geweest (18.00 uur) vlakbij het hotel. Wat was dit eten heerlijk! Daarna lagen we al om 20.00 in bed. We waren allebij toch nog niet zo fit!

Kazachstan een mooi land wat in mijn ogen zeker het bezoeken waard is!
De bevolking is super aardig en behulpzaam op de uitzondering van taxi chauffeurs na. Deze zijn ronduit onbeschoft en irritant.
Mocht je van Lada auto's houden of nog zelf een oude auto thuis hebben en je hebt onderdelen nodig. Ga naar dit land! Het stikt ervan en alle vrachtwagens uit de Sovjet tijd rijden ook nog steeds. Krijg je pech langs de weg? Geen probleem elke rustplek heeft een brug zodat je ook onder je wagen kan sleutelen!
Persoonlijk ben ik dol op 4x4 auto's en ik kijk letterlijk mijn ogen uit!

Tot de volgende!

Ps van Wendy: Renze heeft het uitroepteken virus in China opgelopen.
Ps2 van Wendy: Het eten in Kazachstan is superlekker. Ik ben zelfs weer vlees gaan eten (in de veronderstelling dat het vlees van die koeien komt die overal rond lopen).


Reacties

Reacties

Mariël

We hopen dat jullie weer snel helemaal fit zijn. Kazachstan lijkt ons heel relaxt. Hopelijk kunnen jullie hier tot rust komen en genieten van de natuur. Maken jullie wel veel foto's? Wat een leuke verslagen overigens! Ik kan het helemaal voor me zien. Liefs en groet! Overigens ben ik bang dat ik Remze heb aangestoken met het uitroepteken virus.....?

Bram en Els

Hoi Renze en Wendy.
We genieten van jullie verhalen. Vooral jullie treinavonturen in China. Het komt ons zeer bekend voor van onze Chinareis. Onhygienisch, taalproblemen, staanplaatsen in de trein ipv. Zitplaatsen dankzij een andere dweil aan het piepkleine loket. Hectieke runs op het perron om een treinplaats te veroveren etc. Zo herkenbaar. We hebben helaas geen verslag kunnen vinden over jullie ervaringen in Japan. Daar zijn we best wel benieuwd naar, omdat we daar een maand op vakantie zijn geweest. Sterkte met jullie reis door Kazachstan. We zijn benieuwd naar jullie volgende verhalen.

Saskia

Wow, superleuk om te lezen dat Kazachstan relaxt is! Het is ook SUPER GROOT! Hopelijk voelen jullie je snel beter!

Jos

Het verhaal wordt steeds beter, ben benieuwd naar de volgende aflevering. . .

Elcke

Super leuke reisverhalen.
Gaan jullie in Almaty nog schaatsen?
Medeu outdoor ice skating rink. :-)

Have fun!!!!! ;-)

Xxelcke

Peter

Heerlijke reisverhalen. Deze tocht zal wel levenslang in jullie herinnering blijven met veel "weet je nog toen we..." momenten!

Marlies

Hoop dat jullie weer fit zijn.leuk die ezel,ik vind ze zo lief.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!